Premi Narrativa Curta
Premi comarcal del XIXè Concurs de narrativa curta Cinc Pins

El darrer 22 de novembre m'han atorgat aquest premi al millor treball de narrativa curta, en la categoria d'àmbit comarcal, per l'obra anomenada "No passegen els morts". L'acte de lliurament de premis va ser a la sala polivalent de la Biblioteca Josep Pla de les Roquetes (Sant Pere de Ribes) i no cal dir que estava ben content. El jurat estava format per la Sra. Antònia Santana, filòloga i professora, el Sr. Jonathan Garcia, poeta roquetenc, i el Sr. Pau Fleta, poeta i professor.
Per si us ve de gust llegir-ho, a continuació us poso el conte premiat. Si en acabat opineu que us ha semblat, oli en un llum.
No passegen els morts
Ben
aviat arribarà la nit amb les seves veus per fer bramular el vent
entre els nínxols d’aquest cementiri. Mai no he sabut perquè la
brisa sembla bufar amb més força de nit, potser és el silenci o la
foscor, potser la mentida de creure't més viu amb la complicitat
d'un cel apagat. No sé ben bé per què la nit sempre ha estat el
refugi dels amors secrets, dels assassins, d'un milió de poemes
anònims, com si la nit fos un lloc per amagar-se de la violència
daurada del sol. Sabeu? Jo tinc una teoria sobre això que diuen la
màgia de la nit: Oi que quan naixem no tenim consciència de
tot allò que ens envolta? Oi que de nadons l'única cosa què ens
importa és encertar el mugró que ens dóna de menjar? Doncs això
trobem a la nit: un pit que ens alleta, l’escalf de la mare; res al
món de més important, només el caliu de la nit que ens reconforta
i ens fa sentir vius. És recuperar la foscor de l’úter, oblidar
que hi ha una vida inhòspita a la que ens han empès unes
contraccions involuntàries i una llevadora estúpida, sense que
ningú no ens demanés el nostre parer.
Això
és la màgia de la nit, potser una simple fugida, només una
il·lusió. Enllacem les nits des de la matriu a la sepultura com si
l'únic sentit de la vida fos anar d'una foscor a una altra, caminar
més que passejar, pencar més que fer feina, descansar més que
dormir, cardar més que fer l'amor. Un absurd que ens arrossega i que
els poetes anomenen destí, disfressant amb un munt de paraules
escrites aquesta misèria. Que em perdonin, però cal ser molt bleda
per a ser poeta. Les paraules només són un pretext, una altra mena
d’evasió, de fugida d’estruç. Una manera de cridar amb versos
les brames més íntimes o d'il·lustrar amb mots bonics allò que
voldria fer amb gestos punyents. Quan un poeta s'enamora, canta els
seus sentiments en un paper blanc, cec i mut, no és això d'ingenus?
Només hi ha un poema d'amor que paga la pena escriure i són aquells
versos de saliva que esculpim damunt la pell de la dona que estimem.
Disculpeu-me,
ha estat el vent esmunyint-se per entre els carrerons de nínxols el
que m'ha colpejat a garlar
com si les meves paraules fossin farcides d’interès. La
punyetera nit és qui escriu
ben fort allò gastat de tant pensar en veu baixa: que
fins i tot en la mort hi
ha rics i pobres, morts que ho tenen tot i d'altres que no tenen res.
Cadàvers de panteó i cadàvers de fossa comuna, de tomba i de
nínxol, de cementiri i de crematori.
La
mort també fa les seves distincions, és l'epíleg de tota una vida
plena de barreres que separen els que tenen calés dels que no tenen
prou i a aquests dels que
no tenen gens, dels que
tenen espai i dels que no. A les grans ciutats hi ha barris pels que
manen i barris pels que obeeixen, cases grans per uns i pisos petits
per altres, panteons on respirar marbre tota la vida o nínxols on
enterrar-la. Potser al camp la gent viu ampla
i per això pot tenir una tomba ampla,
en un cementiri també ample, però a la ciutat on jo vaig néixer
els cinquanta metres quadrats del pis són el millor presagi de com
serà la teva sepultura. No hi ha cap secret, així són les coses.
Sempre
hi ha els que tenen la paella pel mànec i els que s’han de
conformar amb fer brou amb les closques dels escamarlans i, és clar,
dins de cada un d'aquests grups tota una tirallonga de nivells
diferents. Els que manen més i els que manen menys, els fumuts
del tot i els que viuen la il·lusió de no estar-ho
massa.
Jo
era un d'aquests que podien
estirar el coll més amunt del femer i flairar les excel·lències
dels bons costums, encara que de bons només tinguessin
el nom. M'havia
pres el batxiller elemental amb ganes, estudiant fort i clavant els
colzes al costat dels llibres de text, sempre amb el fals
convenciment de fer-me tot un home de bé, així van arribar les
beques i un camí a seguir. Mentre avançava
pel batxiller superior i el COU fins a la facultat de Dret,
el doctorat, les
oposicions... anava
deixant enrere
la gent del barri, amics de
pica-paret, de fet
i amagar, de
canviar
els cromos repes
dels jugadors de futbol, amb els
qui
havia preparat els primers exàmens, amb els qui
havia somiat despert;
tots ells anaven plegant veles i quedant-se, abans o després, a mig
camí de qualsevol assignatura. Els qui
tenien sort acabaven en un taller de mecànica, fent
de comercial o darrera d’una barra de bar,
els que no se'n sortien acabaven
davant la barra del mateix bar o venent
tripis i
xocolata als nens dels barris polits de la ciutat que duien suèter
amb cocodril. Més
endavant va ser encara
pitjor, quan van arribar les primeres paperines de cavall molts van
quedar-se enganxats.
Per
les noies no va ser gaire millor, quan tenien sort i podien evitar
quedar-se prenyades als
quinze o enganxades als disset, acabaven treballant a la perruqueria
o al
mercat i amb la casa plena de nens. Matrimonis de trenta-cinc--mil
pessetes
al mes, vet aquí la seva victòria. Algunes
sortien del barri caçant marit o amant,
altres empaitaven l’atzar fins a la desesperació dels
seus cossos, poques van
treure el cap per mèrits
no biològics.
Però
jo ja no era allà, havia fet el meu camí a cops de beca i de
treballs eventuals a l'estiu o al nadal. No havia de tenir cap mal de
consciència per haver-me'n sortit i no en tenia cap. Tothom es busca
la vida com pot.
Ara, fa un moment, he mirat un nínxol proper i he llegit un nom que
recordava haver pronunciat alguna vegada, però sóc incapaç de
recordar quina cara hi havia darrera del maleït nom; qui sap si era
d'algú amb qui vaig compartir una cervesa o disputat una noia, temps
enrere. Són tantes les coses que he oblidat que a vegades crec que
el meu cervell ho fa a posta, per no perdre l’esma en nostàlgies
inútils. Heu estat algun cop en un cementiri la nit de Tots Sants?
Els vells saberuts diuen que els morts aprofiten per sortir a
passejar, però a mi sempre m'ha semblat una idea ridícula i m'ha
divertit imaginar uns quants difunts asseguts sota un xiprer i
explicant-se les històries d'ultratomba.
—Doncs
a mi el fèmur m'ha fet figa i he de caminar arrossegant l'ànima
—deia el cadàver d'un vellet en la meva imaginació.
—Tu
encara tens sort... —li responia una dona que provenia de la fossa
comuna—. Amb tants ossos que hi ha allà baix sempre m'equivoco
d'omòplat.
No.
Els morts de debò mai
no surten a passejar. No
els veureu mai deambulant
pel camp sant ni apareixent darrera una làpida. Ni la nit de Tots
Sants
ni cap altra nit. Però
si el que voleu és veure difunts en vida, finats
que respiren i es
belluguen
per rutina i que estan tan morts que ni se
n’adonen, sempre
en trobareu algun
caminant
pel carrer de
ciutat. A
qualsevol racó, en una
terrassa de bar, en un
seient del metro o
l’autobús, empaitant
les seves presses, sempre trobareu
algú amb els ulls apagats, el cap baix, la ment enlloc. Són gent
cansada d’ells, sense
horitzó que guaitar, sense cap altre afany que continuar perquè és
el que s’espera d’ells. Suposo que tots busquem alguna
cosa en aquesta vida i que tots acabem trobant-la, encara que sovint
allò que trobem no tingui gaire a veure amb allò que buscàvem.
Ha
arribat la nit. Les
seves veus fan bramular
el vent entre els nínxols. No
vaig saber sortir de ciutat i anar al bosc de
Walden per aprendre
de la vida allò que
m’havia d’ensenyar. No
vaig
voler
viure
profundament
i
rebutjar
tot
el
que
no fos
vida...
I
en aquest cementiri me n’adono,
en
el
moment
de
morir, que no he
viscut.
Comentaris