Bertolt Brecht
Acabo de comprar unes entrades per a l'estrena de "La bona persona de Sezuan", a la Sala
Gran del Teatre Nacional de Catalunya. De fet els bitllets són pel segon dia de la representació; fa temps vaig sentir dir a un actor que era molt millor sempre la segona funció, habitualment per damunt de l'estrena, on, amb els nervis, els convidats, la manca de rodatge, etc. sovint hi ha alguna cosa que no surt prou bé, però que a la segona es poleix tot allò que no ha rutllat a la primera i ja es fa la representació tal com cal. No sé si serà veritat absoluta, però em va semblar un argument amb prou pes per a anat al teatre a l'endemà de l'estrena. Ja us diré què tal la versió de l'obra si s'escau, però avui em serveix d'excusa per parlar de Bertolt Brecht, un dels meus dramaturgs favorits (l'altre és Dario Fo) des que al 1984 vaig veure "L'òpera dels tres rals" dirigida per Mario Gas i els grans Constantino Romero i Felip Peña en el repartiment.

El
1928, ja separat de la seva primera dona Marianne Holf, es casà amb
l’actriu Helene Weigel, que esdevingué gran col·laboradora de la
seva activitat teatral i continuadora del la seva feina. L’any 1933 abandonà Alemanya per oposició
al nazisme, contra
el qual va escriure una obra demoledora:Furcht
und Elend des Dritten Reiches
(‘Terror
i misèria del Tercer Reich’). A l'exili va residir en diversos països europeus, entre els quals
Dinamarca
i
l’URSS, fins que s’instal·là a Hollywood. Durant la Segona Guerra
Mundial va estrenar a Zuric dues obres cabdals en
la història del teatre del
segle XX:
Mutter
Courage (‘Mare
Coratge’, 1941) i Der
gute Mensch von Sezuan (‘La
bona persona de Sezuan’, 1943), justament l'obra per a la qual he comprat les entrades.
En
la primera reprenia el mite matern ja utilitzat en Die
Gewehre der Frau Carrar (‘Els
fusells de la senyora Carrar’, 1937), que estava ambientada en la Guerra Civil
Espanyola, i
en la segona tractava la incapacitat d'exercir la bondat en un món
que gira entorn dels diners. Amb
Kaukasische
Kreidekreis (‘El
cercle de guix caucasià’), escrita el 1944, i Leben
des Galilei (‘Vida
de Galilei’), reelaborada repetidament del 1938 al 1956, l'autor nascut a Augsburg esdevenia ja cabdal en la història de la renovació de
l’espectacle escènic. Vaig llegir en algun lloc que, en certa manera, és el pare del musical teatral modern.
El
1947 fou cridat a Washington pel comitè d’activitats
antiamericanes i, davant la pressió rebuda per la seva ideologia marxista, va decidir abandonar el país. A Zuric estrenà
Herr
Puntilla und sein Knecht Matti (‘El
senyor Puntilla i el seu criat Matti’), obra amable escrita molt
abans, i el mateix any s’establí al Berlín Oriental, on fundà la mític companyia de teatre Berliner
Ensemble, i més tard el teatre del mateix nom.
L’any 1950 adquirí la ciutadania austríaca, però romangué a la
RDA fins a la mort prematura
per un atac de cor. La seva dona i col·laboradora, Helene Weigel, seguí amb la direcció de la companyia. Segons l'estudi recent de cartes i textos, les relacions entre el Berliner Ensemble i les autoritats comunistes van ser molt complicades. Els censors (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands) van arribar fins i tot a prohibir diverses peces, com ara Die heilige Johanna der Schlachthöfe ('Santa Joana dels escorxadors') i el film Kuhle Wampe, un homenatge a la llibertat. Se sap que, en els seus últims dies, Brecht fins i tot feia acusacions de boicot i d'intents de "fer-lo desaparèixer" pel que els dubtes de la seva mort per atac de cor s'han fet molt intensos en els darrers anys.
Com autor cal
destacar també
Kleines
Organon für das Theater (‘Petit
òrganon per al teatre’, 1949), un
treball sobre teoria del teatre
i
els
reculls poètics Taschenpostille
(‘Sermonari
de butxaca’, 1927) i Hauspostille
(‘Sermonari
domèstic’, 1927).
Ara us deixo amb un dels seus poemes que més m'agrada:
Diverses
maneres de matar:
Hi
ha diverses maneres de matar. A un home, pots clavar-li un ganivet a
la panxa, o retirar-li el pa, o no tenir-ne cura quan està malalt, o
entaforar-lo en una casa infecta, o fer-lo matar treballant, o
incitar-lo al suïcidi, o fer-lo anar a la guerra, etc. Només unes
quantes d’aquestes coses són prohibides al nostre Estat.
Comentaris